Кожна третя зоряна система галактики потенційно населена

Астрономи, що працюють на спектрографі HARPS, опублікували перші оцінки кількості потенційно заселених екзопланет, отримані на основі прямих спостережень. За їх словами, 41 відсоток систем червоних карликів містять суперземли в зоні населеності

Планети, порівняно з зірками, мають дуже малу світимість і виявляються спостереженням за зірками. Один з методів спостереження, який використовували дослідники в даній роботі, має на увазі дуже точне визначення періодичних змін швидкості зірок, передає Лента.ру.

Якщо навколо зірки обертається планета, зірка теж обертається навколо їх загального центру мас. Зірка під час обертання, звичайно, зміщується дуже незначно, але це зміщення можна помітити, якщо довго за нею спостерігати, так як воно періодично. Коли під час обертання зірка наближається до спостерігача, то в спектр її випромінювання відбувається блакитний зсув, коли віддаляється - червоний. За величиною і періодичності зсуву можна розрахувати масу планети і її орбіту, якщо відома маса зірки.

Чим менше маса зірки і більше маса планети, тим сильніший зсув і тим легше виявити обертову планету. Тому астрономів цікавили насамперед червоні карлики - зірки, маса яких істотно менше маси Сонця. Крім того, червоні карлики складають близько 80 відсотків усіх зірок Чумацького Шляху, і їх аналіз багато в чому справедливий для всієї галактики.

Дослідники працювали на спектрографі, встановленому на 36-метровому телескопі в Чилі, який з 2003 року записував спектри від 102 найближчих червоних карликів. Авторам вдалося виявити 9 планет, які обертаються навколо декількох зірок. Потенційно жилими вважаються тільки суперземли (планети, що мають масу від 2 до 10 мас Землі) в зоні, де можливе існування води в рідкому стані.

Оскільки не всі існуючі планети можуть бути виявлені подібним наглядом, дослідники розрахували частку червоних карликів, навколо яких звертаються потенційно населені суперземли в 41 відсоток. З цього випливає, що третина зірок сонячної системи, тобто десятки мільярдів, оточені потенційно населеними планетами.

Перші екзопланети були відкриті в кінці вісімдесятих - початку дев'яностих років. До березня 2012 року підтверджено існування 762 планет. Їх кількість з кожним роком збільшується все швидше, так як зростає тривалість спостережень, від якої залежить можливість відкриття планет з тривалим періодом обертання. У даний момент крім наземних станцій, що визначають наявність планет по зміні швидкості, в пошуку планет бере участь космічний телескоп «Кеплер» спостерігає за зміною світності зірок.