Музика сприяє створенню нових нейронів головного мозку

Музика - універсальна мова настроїв, емоцій і пристрастей. Добре знайоме всім нам чарівне вплив вона виробляє за допомогою цілого ряду нейронних систем. Дослідники Університету Люксембургу виявили, що музика стимулює відділи мозку, що відповідають за пам'ять, мову і рухові функції. І ці знання можуть виявитися дуже корисними на практиці.

У ході експериментальної «музичної терапії» вдавалося домагатися помітного поліпшення загального самопочуття, зниження болю і внутрішньої напруженості у пацієнтів. У цих дослідженнях брали участі літні люди, серед яких були залежні від сторонньої допомоги і самостійні, з недоумством і без. Сеанси проводилися як групові, так і індивідуальні.

Дослідники уклали, що музика має стимулюючий вплив на емоційну пам'ять, пробуджуючи старі спогади і оновлюючи самовідчуття людини.

Згідно з висновками, опублікованими в журналі «Medical Hypotheses», музика може надати неоціненну допомогу для запобігання розвитку хвороби Альцгеймера і старечого недоумства. Вона показала свою ефективність при лікуванні нервово-психіатричних розладів. Однак самі механізми впливу музики на мозок все ще залишаються недостатньо вивченими, попри те, що зрослий останнім часом інтерес вчених до цієї теми.

Під час недавніх досліджень з'ясувалося, що музика впливає на черепно-мозкові нерви людей від ембріона до глибокої старості. Вчені припустили, що розвиток, оновлення та відновлення черепної клітини відбувається за допомогою виділення стероїдних гормонів, що, в кінцевому підсумку, призводить до підвищення пластичності мозку.

Музика впливає на рівень освіти таких стероїдів, як кортизон, тестостерон і естроген і впливає на пов'язані з ними рецепторні гени. І, на відміну від лікарських препаратів з аналогічними властивостями, музика безпечна і не має жодних побічних ефектів.

Вчені вивчили вплив музики на освіту в мозку білків нейротрофинов. Вони включали мишам музику з повільним ритмом протягом 21 дня поспіль. Наприкінці цього періоду в мозку мишей спостерігалося збільшення нейротрофічних фактора гіпокампу. Крім того, виявилося, що музика значно підвищила здатність мишей до навчання. В результаті цього експерименту вчені дійшли висновку, що музика може допомогти в лікуванні декількох патологій, пов'язаних з нервовою системою.

Музика виляє на розвиток нервової системи дітей

Знаменитий оперний співак Лучано Паваротті якось сказав: «Якщо дітей не привчили слухати музику з самих ранніх років, то їх тим самим позбавили чогось фундаментально важливого в житті». Музика впливає на настрій, концентрацію, креативність і здатність до навчання.

Нейронні зв'язки в мозку немовлят і маленьких дітей формуються через досвід і зміцнюються за допомогою повторень, поки не встановлюється якийсь передбачуваний відгук на ту чи іншу дію або явище. Але коли такий зв'язок сформувалася, зламати її вже дуже складно.

Музика дуже важлива для розвитку мозку, оскільки вона допомагає створювати і зміцнювати ці нейтронні зв'язки, від яких залежить обробка звукової інформації.